Rugbrødshapsere

19. april 2010

Alder:
8 mdr.

Rugbrødshapsere

Hej Helen!

Efter megen kamp synes jeg endelig, det går godt med at spise kød og grøntsager for lillemanden. Han får det stadig most eller blendet ret fint. Når han får mad fra glas er det dem til børn på 8 måneder, - det svarer ca til den konsistens jeg også selv laver. Det er som om, han ikke rigtig kan tage større klumper/stykker end det. Får han større stykker, brækker han sig:-(

Jeg har egentlig taget det meget roligt, for jeg kan jo se, at han bliver bedre og bedre, selvom det går langsom fremad. Har nu hørt, at nogle børn springer fra stadiet; relativ fin mos over til at spise mad, de selv kan bide af. Er det korrekt?

Nåh, men mit spørgsmål drejer sig egentlig mest om rugbrødshapsere. Jeg har igennem en periode forsøgt at give lillemanden rugbrødshapsere med alverdens smørbart pålæg på. Jeg har både forsøgt at give ham dem med fingerene, med gaffel, opbløbt og selvfølgelig får han også selv nogle stykker at sidde med (sidder bare og maser det). Intet glider ned! Ligeså snart han mærker, det er en lille klump, han har fået i munden, så ryger den ud igen, eller også forsøger han at sluge den direkte hvilket resulterer i, at han ...

Annonce

... brækker sig:-(

Det er som om, han slet ikke prøver at tygge på det. Han har ikke fået tænder endnu, men kan alligevel sagtens afbide, når han sidder med sin elskede gnavemad. Det er altid til middag, jeg har forsøgt at give ham hapserne. På dette tidspunkt har han tit en meget lille appetit og skal lokkes til at spise måske bare fem skefulde mos. En lille appetit gør det selvfølgelig ikke nemmere at lære noget nyt...

Mit problem er måske egentlig, at han generelt har en meget lille appetit. Det eneste måltid hvor han sådan rigtig spiser (der spiser han til gengæld også rigtig meget....) er aftensmaden. Jeg har bare ikke lyst til at stå og smørre rugbrød til ham om aftenen, hvor jeg synes, han skal have noget "rigtig" mad.

Hans ringe appetit bekymrer mig egentlig ikke, - jeg kan jo se, han bestemt ikke mangler noget (vejer 11kg), og så længe han spiser godt om aftenen er det vel fint.

Med hvad synes du, jeg skal stille op med projekt rugbrød? Du plejer at have så mange gode råd:-) Har du også et til, hvordan han kan lære at spise lidt grovere kost uden at brække sig?

Glæder mig til at se dit svar!

Med venlig hilsen
Lillemandens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger