Brev:
Rugbrødshapsere
19. april 2010
Alder:
8 mdr.
Rugbrødshapsere
Hej Helen!
Efter megen kamp synes jeg endelig, det går godt med at spise kød og grøntsager for lillemanden. Han får det stadig most eller blendet ret fint. Når han får mad fra glas er det dem til børn på 8 måneder, - det svarer ca til den konsistens jeg også selv laver. Det er som om, han ikke rigtig kan tage større klumper/stykker end det. Får han større stykker, brækker han sig:-(
Jeg har egentlig taget det meget roligt, for jeg kan jo se, at han bliver bedre og bedre, selvom det går langsom fremad. Har nu hørt, at nogle børn springer fra stadiet; relativ fin mos over til at spise mad, de selv kan bide af. Er det korrekt?
Nåh, men mit spørgsmål drejer sig egentlig mest om rugbrødshapsere. Jeg har igennem en periode forsøgt at give lillemanden rugbrødshapsere med alverdens smørbart pålæg på. Jeg har både forsøgt at give ham dem med fingerene, med gaffel, opbløbt og selvfølgelig får han også selv nogle stykker at sidde med (sidder bare og maser det). Intet glider ned! Ligeså snart han mærker, det er en lille klump, han har fået i munden, så ryger den ud igen, eller også forsøger han at sluge den direkte hvilket resulterer i, at han brækker sig:-(
Det er som om, han slet ikke prøver at tygge på det. Han har ikke fået tænder endnu, men kan alligevel sagtens afbide, når han sidder med sin elskede gnavemad. Det er altid til middag, jeg har forsøgt at give ham hapserne. På dette tidspunkt har han tit en meget lille appetit og skal lokkes til at spise måske bare fem skefulde mos. En lille appetit gør det selvfølgelig ikke nemmere at lære noget nyt...
Mit problem er måske egentlig, at han generelt har en meget lille appetit. Det eneste måltid hvor han sådan rigtig spiser (der spiser han til gengæld også rigtig meget....) er aftensmaden. Jeg har bare ikke lyst til at stå og smørre rugbrød til ham om aftenen, hvor jeg synes, han skal have noget "rigtig" mad.
Hans ringe appetit bekymrer mig egentlig ikke, - jeg kan jo se, han bestemt ikke mangler noget (vejer 11kg), og så længe han spiser godt om aftenen er det vel fint.
Med hvad synes du, jeg skal stille op med projekt rugbrød? Du plejer at have så mange gode råd:-) Har du også et til, hvordan han kan lære at spise lidt grovere kost uden at brække sig?
Glæder mig til at se dit svar!
Med venlig hilsen
Lillemandens mor